5/08/2014

vastauksia, vihdoinkin

 Kiitos kysymyksistä, tässä siis viimein vastaukset Paris-Barceloona - muilta pöllittyjen kuvien kera :)

Mikä /mitkä asiat ovat yllättäneet sinut viimeisen kuuden kuukauden aikana? Iloisesti tai ikävästi.
Mut yllätti koulu, ei oo mahollista että nää on näin opiskeluhulluja. Yleensäkin kaikki stereotypiat on totta (paitsi sammakot ja etanat, ei niitä syödä todellakaan usein ja ei niistä yleensä ees tykätä). Patongit kainalossa, viini (yllätti ilosesti koska en ois kuvitellukaan, että viini voi olla niin hyvää ja halpaa), haha mun mielestä se on totta että naisillakin on viiksiä :D Croisantteja syödään kyllä vähemmän kuin luulin, mutta se riippuu ihan perheestä.
541924_499788610143497_1151668293_n

Jotain, mitä olisit halunnut kuulla joltain vaihtarilta ennen omaa vaihtovuottasi ja haluat nyt kertoa tuleville, tai muutenkin tärkeimmät ohjeet, sanomiset tänä vuonna lähteville.
Pitää oikeesti tehdä töitä, että saa kavereita (varsinkin Ranskassa). Se oot sä, jonka on pakko mennä juttelee aina ja aina uudestaan, ehottaa ja ehottaa tekemistä aina ja aina uudestaan. Asenne on tärkein, koita hymyillä ja tykätä kaikesta, jutella jokaisen kanssa, maistaa ihan kaikkea (tää on oikeestikin tärkee!!). Oo oma ittes, nauti, tee kavereita (vaihtarikaverit on ihania, mutta koita olla enemmän paikallisten kavereiden kaa) ja hostperheistä on vaikee antaa neuvoja, koska se on aina vähän tuurista ja kemiasta kiinni. Nauti.

Erityisvinkkejä Ranskaan menevälle? :)
Juo paljon viiniä! Puhu vain ranskaa, EI ENKKUA! Syö Lindtin suklaata ja kaikkea boulangerie herkkuja !

Mitä piirrettä rakastat ranskalaisissa eniten?
Lasketaanko se, että ne juo ja tarjoaa paljon viiniä?? Hei ei oo paljon yleisranskalaisia piirteitä!! 1001592_300199916797867_639593062_n

Tiiän, vaikea valita mutta paras ranskalainen syötävä, suolainen ja/tai makea!
MAUSTAMATON JOGURTTI!! Siis rakastan kaikkea syömistä täällä, mutta loppujen lopuksi ne on tosi rasvasia. Jogurtti on maailman parasta, maustamattomana, hedelmien kanssa, maulla,..

Analyysi ranskalaisista pojista ja miehistä, onko ne niin upeita ja charmikkaita kuin väitetään? :D
Haha oon kyllä aika pettyny ranskalaisesta valikoimasta :D Jos sanotaan rumasti niin suomalaisen mittakaavan mukaan peruspiirteet voi homahtaa. Siis jalat ristissä ja viinilasi kädessä, se niin nauratti mua alussa :D Mutta ranskalaiset miehet on oikeesti tosi romanttisia, ei Suomessa nää koskaan kadulla käsi kädessä kulkevia ja suukottelevia keski-ikäsiä pareja. Ja esim face profiili voi olla parilla yhteinen.. Musta ne on kans vähän lapsellisimpia. Pojat on siis käytännössä tosi samanlaisia pohjimmiltaan kuin Suomessa.

Saitko kavereita kuinka helpolla alkuvaiheessa, nimenomaan ranskalaisia?
Mä löysin nopeeta, kun yritin kunnolla. Esim alussa Nantesissa olin varmaan eka, joka oli löytäny oikeita kavereita.
1095096_704761506246702_1067131330_n

Ja sitten haluaisin kuulla rahankäytöstä, olis kiva kuulla viitettä että miten on uponnut siellä asuessa, ihan mielenkiinnosta sen kannalta kun itsekin lähden Ranskaan. Onko sulla ollu joku budjetti siellä että paljonko saa käyttää esim kuussa?
Raha.. miks oot olemassa?? Olin varannu 250€ / kk (sis bussimatkat yms), mutta voin vaan sanoo, että rahaa saa kyllä kulumaan ainakin Nantesin kaltasessa kaupungissa. Oon käynt kuitenkin ulkona niin paljon, että ei käy halvaks, vaikka kaikki onkin halvempaa. Se siinä onkin joka huijaa, ostaa enemmän ja useemmin, kun kaikki on uutta ja halvempaa. Sanotaan aina, että vaihtareilla ei oo ikinä rahaa. Mulla oli alussa, mutta huh huh pelolla meen kohta kattoo, että paljonko on enää tilillä jäljellä. Ja käytän siis pankkikorttia aina kuin mahdollista, koska käteisen nostaminen maksaa aika paljon. Mulla onkin sen takia aina pula käteisestä, ja varsinkin jos Rotarien antama kuukausiraha (60€, ajatelkaa nyt miten mukavia Rotarit on kun ne maksaa meille taskutahaakin!!) on myöhässä.

Mitä olet ikävöinyt eniten Suomesta?
Mä en oo ees juurikaan ikävöiny, vaikka onkin sit huippuu päästä syömään ruisleipää ja saunaan <3 Nyt tiedän! Koulu, lyhyet päivät ja järkevät tunnit. Varsinkin alussa mä en antanu itteni ees ajatella Suomee, koska muuten tulos ikävä ihmisiä yms. Ja 5 kertaa päiväs terveellisesti syömistä kaipaan kans. Mut mun asenne on ollu sellanen, että koitan oikeesti nauttia nyt, kun elämä on erilaista :)

Pakko tulla kommentoimaan kun huomasin (nyt vasta, heh) sun kommentin mun vanhassa blogissa viime vuodelta ennen kun olit lähteny. Kauheen kiva blogi sulla! :) Miten on Ranskassa menny? Tuli hirvee ikävä omaa vaihtovuotta ku selailin sun päivityksiä :D hui kauhee siitki on jo koht kaks vuotta ku tulin takas.. Sanoit muistaakseni että oot district 1510:ssa (samassa missä itse olin)? Varmaan samat Rotary-ihmiset siellä pyörii vieläkin (sano Mauricelle terkkuja..en kyl tiiä onks se enää siellä mut mun aikoina se oli mun counsellor :D) Mitä ootte districtin kanssa tehneet? Kävittekö Mont Saint Michelissä?
Kiitos ! Haha tiedät itekin, että heitit just sellasen kysymyksen, johon ei voi vastata kunnolla :D Mutta siis tosi hyvin! Juu sama piiri 1510, saattaa olla sun Maurice vielä :D Ei käyty, koska ei ollu rahaa, koska oli kaikkien vaihtareitten viikonloppu Pariisissa, mutta oon käyny siellä kavereitten kanssa :)
1503304_10151926468236360_1458978784_n

Onko ihmiset olleet kiinnostuneita Suomesta tai suomen kielestä?
Joo on pitemmän päälle, vaikka alussa ootin, että ois saanu paljon enemmän kysymyksiä. Aika usein saatan selittää jotain juttuja Suomesta ja kyllä ne kuuntelee kiinnostuneesti. Suomen kieli on kuulemma nätti, mahdoton oppia ja kaikki kaks sanaa, jotka ranskalaiset oppii on vittu ja pulla.

Paras ranskalainen ruoka?
Arkiruuissa tykkään tosi paljon esim tomates farci eli halkaistu tomaatti, jonka välissä on mureketta. Ah, tykkään kaikesta <3

Onko Ranska juuri sellainen paikka minkälainen sen oletit olevan?
Mä en olettanu oikein mitään. On paljon asioita, jotka riippuu ihan kaupungista ja perheestä, ja odotusten täyttyminen riippuu taas niistä. Mutta en mä ees loppujen lopuks tienny Ranskasta niin paljon, että oisin voinu rakentaa sellaset odotukset kuin esim jenkkeihin mentäessä.
1654247_469500393149998_114306159_n

Ovatko mielipiteesi kotimaastasi muuttuneet?
Voi ovat kyllä niin paljon!! Suomen arvostus on kohonnu ihan tosi paljon, mutta en mä vieläkään siellä haluis koko elämääni asua. Mutta mun lapset käy koulunsa Suomessa!

Miksi rotary?
Halvin ja (mun mielestä ainakin) luotettavin.

Miksi ranska?
Poskipusut, kieli ja ruoka.
1888607_704757926247060_563035984_n

Mitä kaikkia maita mietit?
Ihan ekaks oisin halunnu mennä Iso-Britanniaan, mutta kun Rotareilta ei Suomesta sinne pääse, tuli USA. Pian ton jälkeen tuli lattarit, erityisesti Argentiina ja Meksiko. Äiti ei ollu sitten samaa mieltä kuin Euroopan ja Pohjois-Amerikan maiden kanssa (koska vaarallisuus), joten ajattelin, että ihan sama, haluun vaan lähtee. Siitä muotoutui sitten maavaihtoehtolista, joka kuului näin: 1) USA 2)Italia 3)Kanada 4)Ranska.

Suosikkipaikkasi Nantesissa?
Näitä on ihan järkyttävästi, mutta sanotaan L'ile de Versailles -niminen japanilainen puisto ihan tässä kodin lähellä :)

Suosikkisanasi ranskaksi?
Croissant??
1957991_692921207437179_117927712_n

Minne haluaisit matkustaa?
Lattareihin näkemään kavereita <3

Miksi lähdit vaihtoon?
Kuulosti niin siistiltä ja ei kannata jättää tollasta tilaisuutta käyttämättä. Ehkä olin vähän tylsistyny "peruselämään" pikkukylässä, ja oon aina rakastanu matkustamista yli kaiken.

Vaihtarikilot: totta vai tarua?
Valitettavasti totta.. Mutta mitä se haittaa?? Alussa saattaa kyllä laihtua, mutta hyvin pian sen jälkeen pääsee uusien herkkujen makuun. Täällä mä annan kyllä itteni syödä ihan mitä vain, ja suklaata ei pysty vastustaa!
10001487_10151981322422322_54359417_n

 Hauskin/omituisin/ihanin/ärsyttävin ranskalainen tapa?
Hauskin: kippisteltäessä pitää kattoo syvälle silmiin
Omituisin: leikkelekinkku voi olla osa pääruokaa
Ihanin: poskipusut
Ärsyttävin: "c'est la vie" (elämä on) ja "c'est comme ça" (se nyt on sillä lailla) -sanontojen sanominen sen sijaan, että koittais oikeesti parantaa asioita

Oon ite lähössä Rotareiden kautta Ranskaan vaihtoon syksyllä, ja oon kuullut että ranskalaiset ois rasistisia, jos ei puhu ranskaa hyvin, tai jos et ole jostain kiinnostavasta maasta :D. Joten onko ranskalaiset olleet vähemmän/enemmän rasistisia kuin odotit?
Ei mua kohtaan olla oltu yhtään rasistisia. Mutta ymmärrän kyllä aivan hyvin, mistä tollanen huhu on tullu, koska on sellasiakin kokemuksiakin, että kahesta vaihtarista toisesta oltiin tosi kiinnostuneita, mutta suomalaisesta ei.

Mikä sun ranskan numero oli kun lähit? :)
Olin tehnyt siis kolme kurssia lyhyttä ranskaa ja mulla oli niistä kaikista kympit.
kysy

Paljonko sun vaihtovuosi suunnilleen maksoi kokonaisuudessaan?
Ilmoittautumismaksu 400€, lennot (otettiin matkayhtiön kautta eli vähän kalliimpi, mutta kätsympi) noin 400€ (äiti ??), rotarytakki tais olla noin 90€, vakuutus 400€ luokkaa, kaksi bussimatkaa yhteensä noin 1800€, käyttörahaa 2000-2500€. Yhteensä tekee 4000- 4500€ nopeesti päässä laskettuna. Halvemmankin vuoden saa, jos vaan haluu :)

Oletko joutunut vaihtamaan monta kertaa host-perhettä?
Sanoisin kyllä ihan, että olen SAANUT vaihtaa perhettä kaksi kertaa. Mun kaikkien kolmen perheen elämäntavat on tosi erilaisia ja musta se on rikkaus.

 Pitikö teidän perheen Suomessa ottaa vaihto-oppilas asumaan kotio ns. sun tilalle?
Ei oo pakollista (jos löytää muita perheitä, jos niitä pitää ees itse hankkia), mutta joo meillä oli sardianialainen tyttö ekan kolmanneksen elokuun alusta marraskuuhun :)

9 comments:

  1. Onnekas oot jos et oo täällä törmänny rasismiin, mulla se on vieläkin tosi arkipäivästä, mua ja muitakin piirin vaihtareita kohtaan. Mut kai se sit riippuu iha alueesta missä on!
    Mut kiva postaus ja kivoja kuvia !

    ReplyDelete
    Replies
    1. niin ja myös itestä..

      Delete
    2. miten se musta itestäni riippuu? en mä sille voi mitään jos ihmiset päättää käyttäytyä mua kohtaan epäasiallisesti ja syrjiä mua vaan sen takia etten oo ranskasta kotoisin? tietty asenteella voi vaikuttaa asiaan ja ite en ainakaan oo lannistunu. mutta jos ite olisin voinu asiaan vaikuttaa niin en todellakaan olis kaivannu yhtään sitä rasismia. enkä kaipais edelleenkään

      Delete
    3. kiitos aino! jep, ei siihen valitettavasti voi aina ite vaikuttaa :S

      Delete
  2. rotarytakki 90???? Mä jouduin maksamaan 250e ?!?!?!?!??!?!? mikä huutava vääryys

    ReplyDelete
  3. Juu kyllä se maksoi enemmän se takki kuin 90e, eiköhän lähempänä 200e oli ja lentoihin vielä paluun liittymälento ja ekstralaukut yht 300e lisää... Jos matkustaa, menee junalippuihin paljon esim busstripeille mennessä...

    ReplyDelete
  4. Ainakin 5000e tulee noista... Mutta tosiaan halvemmallakin pystyy selviämään :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rahatta ei kai selvinne kotonakaan. Olet kaiketi nauttinut reissusta koko rahan edestä?

      Delete
    2. niimpa se on :D totta kai!

      Delete