11/03/2013

tätä mä tulinkin etsimään

Marraskuu. En oo koskaan tykänny. Ainuut hyvät asiat on isänpäivä. Ja että marraskuun jälkeen tulee joulukuu. Muutamana päivänä on antanu hetken itteni ajatella negatiivisesti. En tykkää yhtään ajatella noin, mutta ainakin arvostaa taas vähän enemmän Suomea.
   Mulla ei oo ollu vielä koti-ikävää, ja teen kaikkeni että se ei koskaan tuliskaan. En tajua, miten jotkut pystyy siihen, että ne pitää Suomeen joka päivä yhteyttä tai skypettää useemmin kun kerran kuussa, koska mulle se ei ainakaan sovi. Tän viikonlopun aikana skypetin kahesti; toista kertaa kotiin ja tänä iltana mun kahelle kaverille. Oon oppinu arvostaa kaikkia ihmisiä siellä koti-Suomessa ihan tosi paljon. Terkut, halit ja pusut teille kaikille ihanuuksille, oon tosi onnellinen, että mulla on teidät. On tosi outoo, mutta myös tosi ihanaa, että kaikki on niin samanlaista siellä. Mä en kohta ees tunnista itteeni.
   Miten mä oon muuttunu. No siis ensikski mä pukeudun kun hienot ranskalaiset. Mä tykkään siitä, mutta melkein säikähdän, kun nään itteni peilistä. Sitten mä oon kasvanu. Henkisesti ihan tosi paljon, mutta en onneks kauheesti ulkosesti. Suomi on ihan täydellinen maa niille, jotka haluu syödä paljon, mutta terveellisesti. Arvostan nyt sitäkin, koska täällä ruoka on ihan taivaallista, mutta et voi syödä todellakaan niin paljon ja usein ku Suomessa, jos et haluu lähtee kymmentä kiloa painavana pois. Mun mielenterveydelle sellanen ei vaan sovi. Mun mielenterveydelle ei myöskään sovi, että rajotan mun syömistä liikaa. Joten urheilen niin paljon ku voin, nautin Ranskan tarjoamista herkuista, mutta vältän ihan turhaa mässäilyä. Jos mä nyt liikaa ahmin, alan tottuu näihin herkkuihin liikaa ja ne menettää arvonsa. Eikö??
   Mitä mä sitten Suomesta kaipaan. Oikeestaan mä ajattelen, että en ikävöi mitään, mutta kun ajattelen niitä hyviä asioita sieltä, haluun vaan lähettää kaiken rakkauteni sinne ja olla onnellinen, että oon suomalainen ja kaikki on niin hyvin siellä. Tällä hetkellä oon vaan niin älyttömän kiitollinen ja onnellinen, että sain tän tilaisuuden lähtee. En ois koskaan oppinu itestäni näin paljon ja oppinu arvostamaan asioita ja ihmisiä tällä tavalla. Oon ihan järkyn onnekas ja tiedän sen varsin hyvin. Oon onnekas, että oon saanu tän elämän täältä vuodeks. Oon onnekas, että saan käydä mun kouluni Suomessa, missään ei oo niin hyvää koulutusta ku siellä. Oon onnekas, että tiedän, että aina, ihan aina, voin palata mun ekaan ja suomalaiseen kotiin. Voin olla mun perheen kanssa ja tehdä niitä ihan tavallisia asioita niitten kaa. Mä rakastan mun suomiperheen tapoja, varsinkin sitä miten talvella aina leivotaan pizzaa yhdessä. Just tollasia ihmeellisiä pikku asioita (niin ku esim. Tanssii Tähtien kanssa -ohjelmaakin XD) arvostastan niin paljon enemmän.
   Oikeesti mä rakastan Ranskaa. Täällä on ihan sairaasti ihania asioita ja nautin joka hetkestä täällä. Mutta kyllä tännekin tulee ne harmaat kelit ja ihan samalla tavalla se vaikuttaa ihmisiin. Yks asia, mistä mä tykkään täällä erityisesti, että musta on tullu vähän lusmu. Vähän mutta ei liikaa. En tiiä, käytänkö nyt oikeeta sanaa, mutta piittaamaton pienistä asioista. Oikeesti en vaan stressaa. En stressaa koulusta. En stressaa, että mitä tulee tapahtuu, onko kivaa vai ei, mitä sitten jos ei ookkaan. Suomessa mä stressasin ihan liikaa, vaikka en sitä halunnu itelleni ees myöntääkään. Joten täällä mä elän vain ja ainoastaan hetkessä. Se on _i-ha-naa_.En tiiä, millä linjalla mä elämääni jatkan tän vuoden jälkeen, mutta senpä näkee sitten. Voi luoja, oonko mä ees sama ihminen?? Voi luoja, tää vuosi tekee niin hyvää...
1380353_10200913797063967_136343750_n

13 comments:

  1. Ihana kirjotus ja tosi hyvin osaat kirjottaa kaikista tuntemuksista !:) tsemppiä sinne!

    ReplyDelete
  2. Ihana postaus nelli! :) terkkuja sinne :) p.s. millon skypetetään?? -Henna

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiitos henna :) ja terkut takasin!! laita mulle whatsuppiin tosta skypestä kun sulle käy!!! :)

      Delete
  3. näytät onnelliselta!:) ota kaikki irti vaihtovuojestas!

    ReplyDelete
    Replies
    1. niin oonki!! super-onnellinen :) varmasti otan!!

      Delete
  4. heipsu, mitä tarkotat henkisellä kasvamisella? tietty tiiän, mitä se terminä tarkottaa enkä nyt epäile ettetkö ois kasvanu henkisesti, mutta oon itsekin tällä hetkellä vaihdossa ja ainakin musta tuntuu, että oon henkisesti ihan sama ihminen kuin kolme kk sittenkin :D missä asioissa tai millasissa tilanteissa oot huomannu olevas kypsempi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. moi! voi nyt laitoit vaikeen kysymyksen, kun se on tosi vaikee selittää!! tiedät kyllä sitten, kun oot henkisesti kasvanu! esimerkiksi jotenkin kattoo ja suhtautuu ihmisiin kypsemmin, näkee niitten arvon paljon paremmin ja osaa arvostaa kaikkee pientäkin. suomessa olin tosi kova inttää vastaan välillä, mutta täällä jos joku valittaa jostakin, niin oon oppinu pysymään tyynenä. asioista on pakko pitää ite huoli ja ottaa vastuu. musta tuntuu, että varsinkin tän vuoden jälkeen musta ei oo paljoo enää jäljellä siitä lapsesta, joka tänne maailmalle lähti. ookoo osaan ja oonkin myös lapsellinen tietyissä sallituissa tilanteissa, mutta asenne ja kyky ottaa vastuuta on kehittyny tosi tosi paljon. toivottavasti oli apua ja osasin selittää ees vähän tajuttavasti!! :)

      Delete
  5. Voi että, ihana lukea varsinki näitä syvällisempiä tekstejä! Luen aika montaa ranskavaihtarin blogia, ja ylivoimaisesti tuo sun meininki ja asenne on sitä, millä haluan itekki olla vuoden päästä liikenteessä!! Vuosi on liian lyhyt aika ikävään ja angstiin, pidä kiinni sun huipusta asenteesta! :)

    Kristiina

    ReplyDelete
    Replies
    1. voi apua kiitos paljon!! :) niin juuri, en haluu haaskata päivääkään!!! :)

      Delete