9/04/2013

lycée clemenceau

Bonjour! Kaks koulupäivää takana, joista eka "oikea" oli tänään! Ennen koulun alkua mulle on kerrottu lukemattomia kertoja, miten onnekas oon ku meen Clemenceau:hun. Se on kuulemma yks Nantesin parhaista kouluista, ja ihan järkyn nätti :) Oppilaita tuolla on 1800 eli vähän enemmän ku mitä olin luullu, ja kokoo ihan kivasti! En tuntenu tuolta ketään muuta kuin yhen indonesialaisen Rotary-vaihtarin, mutta asiaa on totta kai muutettu ja muutetaan jatkuvasti :) Kouluun meen ratikalla ja kaikkine kävelyineen menee noin 25 minuuttia, riippuu vähän että miten nopeeta kävelen ratikkapysäkille ja kerkeenkö siihen tramiin, johon olin suunnitellu meneväni :D
IMG_1414    Tiistaina oli eka päivä, alotettiin kympiltä ja lopetettiin tunnin päästä. Koulun pihalla oli listat, että ketä on missäkin luokassa, ja pienen kyselemisen jälkeen löysin muitten prèmiere L (1) -luokkalaisten luo.  Samassa luokassa on tää indonesialainen Alya ja sitte kai saksalainen vaihtari ja ehkä sinne on vielä tulossa yks vaihtari, en oo ihan kärryillä. Kuitenkin ekana  päivänä sain kolme uutta kaveria, ja niiden + Alyan kanssa nähdään kohta keskustassa. Meidän luokanvalvoja selitti jotain perusjuttuja ja ymmärsin kaiken olellisen wohou!! Plus oli mulla kyllä onneks vieressä yks tyttö, joka selitti mulle hitaammin ne asiat (ranskaks) jos en ymmärtäny :) Ekat puhelinnumeroiden vaihdot ja à demain!!
IMG_1417IMG_1415
   Tänään oli ns. valinnainen enkku, jonka taso oli tuhat kertaa parempi mitä oisin oottanu! Hypärillä tein uusia kavereita (ei nyt tainu mennä oikein?? XD ), sitten ranskan tunti (en ymmärtäny oikein juurikaan, paitsi että mennään kai kattoo teatteriesityksiä kerran kuussa yms.), nähtiin Alyan kanssa yhtä rotexia (ex-vaihtari), käytiin lounaalla (ruoka oli tosi hyvää, paitsi olin ihan hukassa, miten siellä toimitaan) ja tulin kirjaston kautta kotiin.
IMG_1745IMG_1734
   Mun lukujärjestyksestä vielä sen verran, että ma-pe alkaa kello 8 ja mulla on muutes koulua myös lauantaina kello 9-12.05. Toi on vaikee toi lauantaina, koska nyt on jo tän kuun viikonloput täynnä etc. Ruokatunnit mulla on vähintään tunnin, mutta onhan tuolla myös noita kolmen tunnin ruokkiksia. Keskiviikkona (ja lauantaina) koulu loppuu lounaaseen, mutta ma, to ja pe neljältä ja tiistaina viideltä. Ja opiskelen englantia (perus, englannin kirjallisuus ja valinnainen), ranskaa ja ranskan kirjallisuutta, saksaa, historiaa, maantietoa, liikuntaa, sciencea (kemia + fysiikka) ja filosofiaa, + on jotain vähän ku opoa ja luokanvalvojan tunti.
   Tiivistettynä oon siis vähän hukassa, mutta oon löytäny jo kavereita, joten hyvin menee :)

4 comments:

  1. Siis ke vain kaksi oppituntia? Eipä tuo lauantai ainakaan pitkä päivä ole :-) Saat vissiin siis vapaata lauantaisin kun on muuta tärkeetä, vai? Saako 3 tunnin lounastunnilla poistua kaupungille?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jep ja lounas <3 Juu ainaki nyt sain ja toivottavasti jatkossaki!! Jos ei oo tuntia niin ei tarttee olla koululla :)

      Delete