10/10/2013

bon appétit #1

Voilà, tätä postausta oonki tehny koko täällä olo ajan eli 49 päivää ja saanu naurut jokaselta ihmiseltä, joka mun kaa samassa ruokapöydässä on istunu. Rakastan ruoan kuvaamista ja otan muuten kans joka päivä koulussakin kuvan mun lounaasta kännykällä, ehkä ne eksyy tännekin! Meillä kotona syödään tosi hyvää ja terveellistä ruokaa! Mut saanko esitellä, mun suuri rakkaus, yks niistä monista syistä miks en voi muuta kuin olla onnellinen: ranskalainen ruoka ♥
IMG_2042
PETIT DÉJEUNER
Mä tykkään herätä aina niin aikasin, että kerkeen syödä kunnolla aamupalan. Lomalla mulle riitti pienen pieni aamupala, mut kouluaamut on ihan eri luokkaa!! Syön aika laidasta laitaan, esim. mysliä, jogurttia, leipää, kaakaota, juustoo. Ja erikoistilaisuuksissa meillä on croisantteja, nam!! ♥
IMG_2224IMG_2101IMG_1711
GOUTÊR
Viikonloppuna ja lomalla en välttämättä syö ees mitään välipalaks, koska ei oo vaan nälkä, täällä ruoka täyttää tosi hyvin! Ainakin tiistaisin ja torstaisin syön joskus viiden ja kuuden välillä välipalan, koska illalla on tanssitunti ja tiistaisin illallinen tulee syötyä sen takia vasta kympin jälkeen. Kouluruoka täällä pitää nälkää ihan tosi hyvin, toisin ku Pyhäjärvellä!! Mun välipala on täällä tosi erikoinen ranskalaisittain, koska ainakin mun kaverit on sitä mieltä, että välipala on aina jotain makeeta, ja mä syön jotain voileipää ja jogurttia! Mut kaikista paras välipala on kaakaota, pistaasipähkinöitä, juustoo ja kookoskeksejä, liian hyvää ♥
IMG_1555
Tää on sitä "suklaaleipää" eli pain au chocolat! Ihan sairaan hyvää, vaikkakaan ei tuu syötyä ku tosi harvoin!!
IMG_2213IMG_2488IMG_2067
DINER
+ Déjeuner (lounas) lomalla! Kun ei lounas ja illallinen mitenkään kummosemmin eroo, joskus lounas saattaa olla kylmä.

L'APÉRITIF
Ah, tykkään tästä!!! Aina kun on aikaa syödä vähän pitempään, ruokailu alotetaan aperitiivillä, joka on kaikkee pientä naposteltavaa jutustelun kera!
IMG_2969
Yksi ainokainen katkarapu (joka kuoritaan ja namskis!) ja öö jotain kotiloita noi toiset on. Käytiin viime viikonloppuna Mesquerissa poimii noita kotiloita, se oli vaikeeta löytää sellane hyvä!
IMG_2966
Tää on tosi hyvä esimerkki, mitä esim. Mesquerissa on aina aperitiivinä, kun on näitten ystäviä lounalla. Kirsikkatomaatteja, suolatikkuja ja nauriita!!
IMG_1517
En oo tainu ees muistaa kertoo, mutta kun olin täällä ekaa viikkoa, vietin yhen päivän mun kolmannen perheen siskojen kanssa, ne esitteli mulle Nantesia, ja jäin niille vielä illalliselle. Ja tää toimi alkupalana!
IMG_1720
Oliviivitahnaa, nam ♥
IMG_1958
Tää oli niin perus varsinkin vielä, kun oli kesä. Suomeks toi on varmaan verkkomelooni, ja joka kerta kun tota tulee syötyä, tykkään aina vaan enemmän!
IMG_1983IMG_2090IMG_2160IMG_2206 L'ENTRÉE
Ihan spessutilanteissa ja koululla on myös alkuruoka!
IMG_2820
Viime viikon maanantaina oli hostisän puolen suku perheillallisella, ja tuollasta oli alkupalana!
IMG_1252
Mun ekan illan alkupala, rapuja ja katkarapuja!! :D

LE PLAT CHAUD
Eli pääruoka!! ♥ Mun annokset näyttää mun silmään tosi pieniltä noissa kuvissa, mutta huomatkaahan, et oon syöny jo ennen sitä jotain ja vielä sen jälkeen jotain!!
IMG_2822
Nam, toi oli varmaan paras pääruoka, mitä täällä oon syöny!! ♥ Perheillallisella, tummaa riisiä, lihaa, vihreitä papuja♥ ja viikunoita ♥ 
IMG_2866
Yllätyin, kun meillä oli täytettyjä paprikoita, ja sori suomi, mut täällä täytetyt paprikat on paljon parempia ku siellä! :D
IMG_1615
Mun syntteripäivän pääruoka ♥
IMG_1629
Tuolla kaukaisuudessa ratatouillea eli vihannesmuhennosta ♥
IMG_1727
Yks mun ehdottomista lemppareista on toi tomaattisiivujen välissä oleva pihvi -juttu!!
IMG_1736
Toi kala maistu vähän ku kuhalta tai joltain, mutta ruuan jälkeen hostit näytti mulle kuvan siitä kalasta, mitä se oikeesti oli, ja en oo koskaan nähny niin rumaa kalaa :D
IMG_1964
Täällä on tosi tavallista syödä iltaruualla kylmiä kinkkusiivuja, ja ne on tosi hyviä!
IMG_1977
"Galette bretonne" on kai Bretagnelainen erikoisuus (luulen ainaki niin!!) eli tumma lettu, jonka päälle heitetään kananmunaa, lihaa, mitä vaan haluat! Joskus ikuisuus sitten olin yksin kotona illan ja tein iltaruuaks tätä niin lopputulos oli aika ruma, mut salaatit päälle ja namskis!
IMG_1980
Tältä sen oikeesti pitäs näyttää!! Liian hyvää ♥ Ja tänään meillä on varmaan galetteja iltaruokana, en malta oottaa ♥
IMG_2095
Hehe joo voi täällä syödä vohveleita nutellallakin iltaruuaks, niin ku tehtiin kerran Capucinen ja Leahin kaa Mesquerissa!
IMG_2201
Toi oli vähän kuin kala-perunasoselaatikkoa ja tosi hyvää! Täällä muuten salaatti syödään vasta lämpimän ruuan jälkeen, mut mä syön sen ainaki arena samaan aikaan, kun ainakin näyttää kuvissa paremmalta!! :)
IMG_2637
Täällä pihvit jätetään sivistyneesti sisältä punaseks ja se on oikeesti hyvää! Päälle sikatulista sinaappia!
IMG_2722
Barbaarilounas merellä!
IMG_2847IMG_2868IMG_2976IMG_1712IMG_1763IMG_1766IMG_2175IMG_2196IMG_2435IMG_2492IMG_2619IMG_2645
FROMAGE
Ranskalainen juusto on ihan liian hyvää ♥ Tuun täältä oikeesti takasin varaten kokonaisen laukun pelkästään juustolle (ja nyt ei siis puhuta vielä muista ruuista..)
IMG_2979
Camembert on tosi tavallinen juusto täällä, ja suomalaiseen makuun vähän outo, mut tostakin tykkään joka kerta vaan enemmän eli nyt oon ihan rakkaudessa! Vieressä vuohenjuustoo!!
IMG_3056
Rakkautta ensisilmäyksellä ♥ Oon aina ihan ylionnellinen, ku saan syödä cancoillettea eli käytännössä se on aamupalajuustoo juoksevampana! Edellä olevissa kuvissa näky monesti tätä! Cancoillette on itäranskalainen erikoisuus ja kaikki ranskalaiset ei välttämättä ees tunne tätä, joten vähäks oon ranskis jo!!
IMG_3059
Vasemmalla mun lempparijuusto! Kun ylieilen hehkutin, miten rakastan tota, nii oli heti seuraavana päivänä jääkaapissa uus paketti ♥ Pieni on vuohenjuusto, isompi camembertiä ja toi sinihomejuusto on tosi vahvaa!

DÉSERT
IMG_2823
Omenatorttua perheillallisella!
IMG_2851
Tehtiin viime viikon perjantaina Zoén ja Yasminen kaa maailman parhaita crêpsejä ♥
IMG_2883
Ranskalainen ruoka on ihan järkyn vaikeeta tehdä! Viikonloppuna kokeilin ekan kerran mun uutta kokkikirjaa ja ei ihan yhtä nätti tullu :D Ennen uunia kyllä oli nätti!!
IMG_2977
Hedelmät on täällä miljoona kertaa parempia!! ♥
IMG_1330
Toka päivä, perhelounas ja suklaakakkua!
IMG_1985
Mirabelle!
IMG_2203
Tää se vasta jälkkäri onki! Syön oikeesti joka päivä tota, en tiiä mistä keksin ton, mutta ylihyvää ♥ Maustamatonta jogurttia (joka on sairaan hyvää täällä), sokrua ja viinirypäleitä! Näitä huvittaa mun tapa tosi paljon, mutta taisivat itekki tykätä, kun kokeilivat tällä viikolla! :D
IMG_2741
CARAMBAR! Noissa karkeissa on vitsi paperin sisäpuolella, yhtäkään en niistä ymmärtäny, mutta caramel-maku on rakkaus ♥
IMG_2745
Terve syötiin merellä keksiä sokerin kaa, oli hyvää :)
IMG_2908IMG_2951IMG_1256IMG_1619IMG_1741
PAIN
Leipä täällä on tosi hyvää, totta kai, koska ollaan boulangerieitten valtakunnassa!! Rakastan sitä, kun näät haistat maistat, että tää leipä muuten on tehty tänään!!
IMG_1622
Ruisleipää!! :D P.S. Mun paketti, joka sisältää SUOMALAISTA ruisleipää, on mun käsissä hyvällä tuuri
IMG_2958IMG_2217 P.S. Mulle tuli ihan hirvee himo mennä syömään, ku tein tän postauksen XD
Ja alla vielä ainut teetä muistuttva juoma, josta mä tykkään!!! IMG_2211

15 comments:

  1. Kylläpä näyttää hyvältä! Onko sielläki salaattikastike sellasta tosi etikkaista tai semmosta? Pariisissa oli ja en pystyny yhtää syömää niitä salaatteja sen takia:D ootko juonu viiniä ruuan kanssa tai juoko yleensäkää kaikki aina viiniä vai onks se vaa stereotypia?:) -marika

    ReplyDelete
    Replies
    1. :) joo taitaa se olla, mutta se on ihan hyvää mun mielestä, hhaha! :D ei oo stereotypia alkuunkaan toi viini juttu onneks!! <3 totta kai juodaan viiniä ruuan kaa ja kaikki sitä juo, mut ei nyt ihan arkena välttämättä :)

      Delete
  2. Hyvältä näyttää! Ootko törmänny johonkin ruokaan, josta et tykkää tai jota et tajua? Saatkin sitten kokata itse kun, tulet kotiin :-D ...kesään asti aikaa harjoitella tekemään ranskalaista ruokaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. no sellaset isot kotilot, ku niitä ei saa pureskeltua millään alas! joo hehe mikään ei oo nii vaikeeta ku ranskalaisen ruuan tekeminen :D

      Delete
  3. haluun tulla syömään sinnee!!!!! :)

    ReplyDelete
  4. ootko sä ottanu joku ateriasta siis kuvan?? :D upeita kuvii, ah tuli ihan nälkä täällä... pakko rakastaa Ranskaa ♥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha melkeinpä!! XD kiitos ja niinpä, missä paratiisissa ollaankaan! <3

      Delete
    2. Aika monesti alussa unohdin ottaa kuvan, ku ruoka näytti Nii hyvältä!!

      Delete
  5. Noi näyttää ihan mielettömän hyviltä noi ruoat! Mä haluun myös Ranskaan syömään!

    ReplyDelete
  6. voi noi ruuat näyttää niiiiiiiiiiiiiiiiiin ihanilta♥ ookko lihonnu ollenkaa ku oot ollu ranskas? anteeksi kun kysyn muttakun toi ruoka on niin erilaista kuin suomessa niin mietityttää vaan :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha voi Sanni!! XD meillä kotona täällä syödään tosi terveellisesti just paljo vihanneksii yms eikä oo koskaan onneks nutellaa, Nii enpä ainakaan mitenkään paljoo! Tai en tiiä ku en haluu käydä vaalla vaan nauttii nyt vaan tästä ruuasta miten haluun!! Mut oon menettäny/tuun menettää kaikki mun vähäset lihakset, koska täällä pitää olla täysikänen miljonääri, jos haluaa käydä salilla!

      Delete
    2. hihihihih XD ^^ ihana kuulla (myös ehkä omaa ensivuotta ajatellen) ettet oo mitenkää lihonnu sillailla ku oot ollu vaihdossa! Jotkut mun kaverit jotka on ollu vaihdossa niin on lihonnu aiva järkyttäviä määriä ja pelkään vaan itteni puolesta varsinki nyt ku oon saanu sitä tippumaan :) saako sua pyytää facebookis kaveriksi? haluisin jutella sun kans tooooosi paljo kaikesta mutta jos se on sun mielestä outoa niin en pahoita mieltäni siitä! :)

      Delete
    3. Juu älä huoli, riippuu tietty maasta, mutta ei niitä kiloja niin kerry, jos pidät itestäs yhtään huoli :) mut kyllä ne yhtä nopeeta lähteeki ku tuleeki!! Totta kai saa pyytää, mut sori en kerkee ja halua käydä facessa kauteen useesti, mut vastaan kyllä varmasti kun siellä käyn!!! :) Mut löytää nimellä Nelli Rönkkö!!!

      Delete