3/11/2013

oi, patonkimaa



Bonsoir taas! :) Kun vaihtoa aloin suunnittelmaan, en kuvitellut oikeasti viettäväni vuottani Ranskassa. Maavaihtoehdoissa (Rotareilla pitää siis valita neljä maata, joihin sitoutuu lähtemään) Ranska oli mulla neljäntenä, mutta voin kertoa, että oon nyt todella tyytyväinen mun maahan! Laitoin patonkimaan listaan, koska a)lempikieli b)poskipusut c)Eurotour (kerron tästä tulevassa postauksessa, jos ei oo tuttu juttu!) d)kulttuuri. Ranskan kieltä rakastan vaan niin paljon ja jouduin valitettavasti odottelemaan lukioon asti, että tätä rakkautta pääsin kunnolla oppimaan. Kolme kurssia mulla siis kerkeää olla eli aika ummikkona sinne oon lähdössä! Poskipusuihin pääsin tutustumaan Sveitsissä kesällä 2011 ja rakastuin siihen ihanaan tapaan suuresti. Ranskan kulttuuria en mitenkään erityisemmin tunne, mutta taitaapa käydä niin, että kohta voin teille tänne siitäkin tulla kertomaan :)
   Maatiedon jälkeen oon lisäillyt "miksi lähteä Ranskaan vaihtoon" -listaan vaikka ja mitä ihanuutta, niin kuin jälkkärit, nam nam! Ja patongit, ja kroisantit!!
 
   Tarkempi kohteeni on siis Länsi-Ranskassa, Rotaryn piiri numero 1510. Tuo alue on nimeltään Pays de la Loire eli "Loiren maa" suoraan suomennettuna, mutta Loiren laaksosta on siis kyse. Googlasin vähän tuota aluetta ja tuli kyllä vain enemmän hoppu päästä tuonne lähtemään! Alueella on 120 linnaa ja se onkin enemmän kuin missään muualla maailmassa samankokoisella alueella! Tykkään tollasista linnoista tosi paljon, joten vaikuttaa ihan unelmapiiriltä mulle. Rantaviivaa Atlanttiin löytyy myös ja tosiaan Loire-joki virtaa piirin halki, joten jos onni suosii, saan viettää vuoden veden ääressä! Jos oon ymmärtäny oikein, tuolla alueella on paljon viini- ja muuta viljelystä. Mutta en oo siis varma! :D
 
paysdelaloire-001paysdelaloire3paysdelaloirepaysdelaloire2paysdelaloire1   
   Tuonne oon siis suuntaamassa tarkalleen 164 päivän päästä eli 23.8.2013! En malta oottaa!

Bisous,
Nelli
 
P.S. Sorry noista pikselimössökuvista!
  

4 comments:

  1. mäki sain tänään tarkan lähtöpäivän, tai no oikeestaan 5min sit! näyttää oikeesti aivan ihanalle, huhhuh oon kateellinen! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. eikä vähän hyvä, millon se on?? jep jep, oon täällä ihan sydän pakahtuneena! ranskassa on se hyvä puoli, että pikkukylät (sellaseen mä luultavasti meen, siihen kaikista pienimpään :D ) on niin älyn söpöjä! mutta hei usa on kyllä ihan älyn siisti maa niin ku tiiät, high school ois niin siisti kokee ja nyc varsinkin!! nautit sitten maaohjelmasta täysillä ja siitä broadwaysta varsinkin, oon kade sulle! :D

      Delete
  2. Mitkä ne sun muut maatoiveet sitte oli ja miks valitsit ne? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. usa italia kanada ranska, tossa järjestyksessä! teen maatoiveista erillisen postauksen luultavasti ens viikolla :)

      Delete