5/22/2013

moi, c'est mademoiselle tekniikkaihme

(moi, c'est mademoiselle ... = olen/nimeni on neiti...) HUOM! Kuunnelkaa toi ihana ranskalainen kappale!! :)
HEIPÄ HEI! Arvatkaa vaan kenen elämä menee nykyään niin, että kun koulupäivä on kärsitty loppuun, illalla oottaa miljoona asiaa tehtävänä, josta johtuu se, että untenmaille löytää ihan liian myöhään ja seuraavana päivänä silmäpussit on taas astetta suuremmat? Mutta wohou huomenna on mun viimeinen tavallinen koulupäivä Pyhäjärvellä, koska sitten alkaa koeviikko + kevätkirkko + ylppärit, ja Ranskan jälkeen ei oo tarkotus enää asustella täällä :)
LA FINLANDE
     Mutta mutta yks asia, mikä mua piti kiireisenä, oli maanantaina palautetut "kotitehtävät" Rotareille eli kaksi 10-20 min pitkää esitelmää ja 2-3 min pitkä puhe ekaan hostklubin kokoukseen. Olin tehny noita esitelmiä tosi paljon ja monena viikonloppuna, joten kiire niiden tekemisessä ei sinäänsä tullu. Viime viikonloppuna hioin esitelmät loppuun ja kirjotin puheen ranskaksi ja laitoin mukaan myös englannuksen (c'est vrai???). Olin tosi tyytyväinen mun tuotoksiin! Ongelma tuli sitten siinä vaiheessa, kun rupesin sunnuntaina vähän ennen iltapäivä viittä lähettämään niitä. TOIVOTONTA. Ensiksikin tein mun esitelmät LibreOfficella, joka ei toiminu yhteen tavallisen powerpointin kanssa, joten ÄLKÄÄ TEHKÖ ESITELMIÄNNE LIBREOFFICELLA, siitä ei hyvää seuraa!! Koska mun esitelmät oli täynnä kuvia, tiedostot oli ihan liian suuria lähetettäväksi liitteinä. SkyDriveen (se outlookin online-lähetysjuttu) aloin lataamaan niitä seuraavaksi, mutta netti kai simahti jossain vaiheessa, joten aloitin alusta. Kahden tunnin kuluttua sain toisen esitelmän ladattua ja tattadaaa tiedosto on viallinen! Kello oli siinä vaiheessa noin kymmenen. Keksin sitten, että lataan esitelmät monena liitteenä. Muutaman yrityksen jälkeen sain sen onnistumaan. Onlinessa ne pysty ainakin näkemään, mutta ihan järkyttävän tummina, ja asetukset oli menny ihan pilalle! Latasin toisen sitten ilman kuvia, tosi tylsän näkösenä, ja sitä en saanu ees avattua..Ja loppujen lopuksi sain vähän ennen yhtä ne lähetettyä piirille pitkän anteeksanteeks-viestin saattelemana. Mun oli ollu tarkatus lukee sinä iltana tiistain ranskan kokeeseen, mutta kyllä mä siihen kerkesin onneks lukee maanantaina, ja se oli helppo koe ja meni hyvin... :S
l'été    Aamulla keksin vielä, että koitan lähettää toisen niistä esitelmistä gmailin sähköpostilla. Hyvä juttu oli se, että lataaminen ei kestänyt kuin vain puoli tuntia. Huono oli se, että se tiedosto oli kai viallinen. Illalla tuli piiriltä sähkäriä, jossa oli kutsu lauantaina järjestettävään vapaehtoiseen koulukseen Ouluun ja siinä sanottiin myös, että ne jotka oli lähettäny esitelmänsä odp-tiedostona (eli LibreOfficella) vois tuoda esitelmänsä lauantaina vielä muistitikulla tai läppärillä, koska piirin pressa ei ollu saanu avattua niitä. Jotenkin musta tuntuu, että olin ainut, joka lähetti tollasen halppisversiolla tehdyn esitelmän! :D Mutta loppu hyvin kaikki hyvin!! C'est la vie!!
l'hiver     Kuvat on mun toisesta esitelmästä, jonka aiheena oli "Suomi läpi vuodenaikojen". Sen tein lycéetä varten ja rotaryklubia varten ihan perus Suomi-esitelmän.
    Palailen viikonloppuna ton Oulun koulutuksen kanssa!

Bisous,
Nelli

2 comments:

  1. haha hyvä otsikko jonka jopa ymmärsin mun mahtavilla ranskantaidoilla. ei hitsi oon niiin kateellinen sulle, haluun ite toisen vaihtovuoden koska haluun kans ranskaa :D
    tuun satavarmaan jossainvaiheessa moikkaamaan suo sinne :D ääääää haluun niimpal kokee ranskan niinku paikallisena ja oppii kielen mut oon jo käyttäny mun vuoden :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha no oot sitten jo aika pro ranskassa! :) ranska on kyllä söpö maa ja kieli, että bienvenue vaan! :) mutta ois kyllä ihan kohtuullista, että vois lähtee vaihtoon ainakin kolme kertaa, että sais ees osassa unelmamaissaan käytyä!!! :D

      Delete