8/17/2013

apprenez le français

(= opi ranskaa)

123
Moi! Muutama ikuisuus sitten lupasin tehdä tälläisen "opiskelupostauksen", mutta tän tekeminen lykkäänty aina, koska oon kerenny opetella ranskaa tänä kesänä paljon vähemmän kuin luulin. Mulla oli vähän väärä kuva, mitä kerkeen opiskella, koska siis kuunteluharjoituskirja, kielioppikirjat, perussanasto ja voila kakkonen on kaikki käyttämättömiä :D Mutta kaikki nuo kirjat lähtee Ranskaan mukaan (paitsi ei tuo Jules Vernen), joten niille löytyy käyttöä sitten luultavasti ja toivottavasti siellä.
   Eniten oon siis opiskellu tuosta Voilà 1:stä, jonka oon saanu opiskeltua kokonaan. Kolme viimeistä kappaletta tein itsenäisesti tässä loppikesällä, sanakokeet ja kaikki! Talk now on "tietokonepeli", jossa toistetaan ranskalaisten perässä sanoja ja näin opitaan ranskan perussanoja. Suosittelen tuota tosi lämpimästi, koska kun jaksaa toistaa tuon nauhan perässä niin ääntäminen kehittyy tosi paljon! Ainakin mä voin kiittää aika paljon tuota peliä siitä, että mun ääntäminen oon siinä kunnossa, missä se nyt on.
   Eli mulla on aika kattava valikoima nuita ranskankirjoja turistikirjoista alkaen, mutta kivoimmat tavat oppia on mulle ainakin ranskankielinen musa, leffat ja hostperheitten kanssa sähköpostittelu, joka on siis ofc ranskaksi!! Zaz on ranskalainen artisti, jonka levy mulla on (ja jonka levyn oon hukannu sniff!), ja ainakin osassa kappaleissa on sellaset sanat, että mäkin alan ymmärtää ne, kun on kuunnellu kappaletta tarpeeks monta kertaa!! Leffoja ranskaks oon kattonu ihan pari vaan, kun ei niitä löydy niin paljoo, mutta esim. Eat Pray Love ranskaks dupattuna on tosi hyvä! Ja tosiaan spostit vaihdetaan perheitten kaa aina ranskaksi ja mun ranska on kehittyny tosi paljon sen ansiosta.
   Ja ainii me puhutaan Camillan kanssa välillä vähän ranskaa ja siitä nyt on vähän sekaset fiilikset, koska ekoina päivinä en tajunnu mitään, mutta keskiviikkona esim taas juteltiin ihan sujuvasti puol tuntia putkeen ranskaa! Saan jo aika hyvin sanottua, mitä haluun (nyt tarkotan siis ihan yksinkertasia asioita niin ku, mitä oon tehny, mitä tehdään kohta, mitä äskön tapahtu, mitä kuuluu yms.) , mutta mulle pitää puhua tosi hitaasti ja helppoo ranskaa, että ymmärrän. Mutta ranska on edelleen mun lempikieli ja en malta oottaa, että opin puhumaan sitä paremmin, näkemään unia ranskaks, ajattelemaan ranskaks,..

4 comments:

  1. Noista ranskankielisistä leffoista, nii vekastreaming-nettisivulta löytyy tosi paljon ranskaks puhuttui leffoi aina disneyklassikoista uutuuksii !

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa okei, kiitos vinkistä, meen varmasti kattoo!! :)

      Delete
  2. ootko siis ostanu ton maksversion tosta babbelista? onko se sen arvoinen? Mulla on lähtöön vaan 2vk enkä tiiä kannattaako sen takii ostaa tota kuukausipakettia kuen voi enää ranskas käyttää tota :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. ei ku ihan ilmaisversio mulla on! en tiiä sitten riippuuko se kännykästä, mutta lumiassa ei ainakaan maksa mitään :) en osaa kyllä yhtään sanoo, että kannattaako, mulle ainaki tossa ilmaisversiossa on tarpeeks :)

      Delete