8/31/2013

joyeux anniversaire, moi

Torstaina mulla oli 17. synttärit, päivä muihin synttäreihin verrattuna oli tosi erilainen, mutta tosi hyvä!! Hostvanhemmilla oli koko päivä töitä, mutta ajattelin, että ei se mitään, kyllä mä osaan itelleni tekemistä järjestää :)
IMG_1524
   Tälläinen ihanuus mua ootteli aamupalapöydässä! En meinannu jaksaa syödä mun aamupalaa, ku toi oli mulle iso XD Terveisin Nelli, joka syö Suomessa aina ihan valtavan aamupalan! Ton lisäks testasin Carrefourin (kauppaketju) crêpsejä (=lettu) ja kaks palaa suklaata, että huh huh maha paukku, kun olin kaiken saanu syötyä. Mutta en kauheen monta synttäripäivää vietä Ranskassa, joten hyvä ruoka, parempi mieli, siinä mun päivän motto :)
IMG_1525
   Àpres tuli päiväkirjailun vuoro. Oon täällä kirjottanu päiväkirjaa pitkästä aikaa ja vieläpä ranskaks!! Olin ajatellu kyllä käydä lenkillä, mutta mulla oli vähän flunssa (ei enää wohou), joten tyydyin vaan nauttimaan elämästä.
IMG_1540    Edellisenä päivänä ostettu paita pääs heti käyttöön, kun laittauduin ihan itteäni varten, kun lähdin kaupungille. Mulla on täällä ratikka/bussi-kortti, joten ah ei tarttee mitään kyytejä sumplailla!! <3
IMG_1541IMG_1542IMG_1547IMG_1552IMG_1555IMG_1556IMG_1559    Muutama tunti kaupungilla meni järkyn suuressa kirja/cd/leffa-kaupassa, vaatekaupoissa (oh mon dieu rakastan näitä kauppoja täällä, oikeesti toikin on jo tarpeeks hyvä syy jäädä tänne pysyvästi!!), "kauneuskaupassa" oli vähän hämminkiä (kortilla ei voinu maksaa alle 9e ostosta ja yks mukava nainen selitti sen mulle, ku myyjä ei osannu selittää sitä mulle XD ) mutta sieltäkin selvisin, kävin ekan kerran boulangeriessa (leipäkauppa, sain illalla kuulla, että ihan meidän kodin lähellä on yks, arvatkaa vaan kestä tulee vakkariasiakas!) ja ihastelin vaan mun kotikaupunkia. Nantes on oikeesti täydellinen!
IMG_1562IMG_1560IMG_1566    Jalat enemmän rakoilla kun koskaan, palasin kotiin ja söin taas ihan kauheesti, ku olin ostanu pain au chocolatinkin (niinku croisanttitaikinasta tehty leipä, jossa on suklaata sisällä, aaaahh niin hyvää!!). Ja join maitooki!! Mun "kauheesti" täällä on Suomen normaali nykyään XD En meinaa uskoo itekkään tätä, mutta oon mä jo viikossa muuttunu aika paljon. Kuitenkin ruoka tälle tytölle aina maistuu, varsinkin kun aurinko paistaa ja on tosi lämmin, naapurin pihalla on banaanipuu ja meidän kilpikonna (niitä on kaks, mutta se toinen on aina jossain piilossa) oli ihan innoissaan taas ku olin pihalla. Oikeestaan en saa olla pihalla rauhassa, ku Ingrid tulee aina mun luo ja jos en siirtäis sitä kauemmas, se oikeesti söis mut elävältä XD
IMG_1573IMG_1575IMG_1577IMG_1578IMG_1582IMG_1584IMG_1587
   Kun oottelin hostmamia töistä, fiilistelin vaan tätä Ranska-elämää, opettelin uusia sanoja, lakkasin kynnet, viimeistelin postauksen ja söin vähän läksiäiskarkkeja. Lähettiin Mesqueriin ku hostäiti oli tullu töistä.
IMG_1598IMG_1606    Kun tultiin tänne rantatalolle, mun ajatukset meni näin: "Mä. Rakastan. Tätä. Paikkaa."
IMG_1614IMG_1620IMG_1615IMG_1622IMG_1619    Kohta ruettiin syömään (=juttelemaan ja napostelemaan, ja suomalaisille pitkän ajan päästä syömään oikeesti) ja sain parhaimman lahjan, mitä koskaan oon saanu!! 5 lippua teatteri- ja tanssiesitysiin!!! Esitykset on marras-, tammi- ja huhtikuussa, eli saan nauttia tästä lahjasta koko vuoden ja senkin jälkeen ku en asu enää tässä perheessä. Parempaa lahjaa mulle ei vaan vois antaa ja on niin outoo, että hostit osas antaa mulle noin täydellisen lahjan, vaikka ei olla tunnettu kauankaan. Okei kyllä ne tietää, että mä rakastan tanssia ja teatteria, ja mun unelma-ammatti on näytelmäkirjailija, mutta silti. Ah. Naminami tomaattipiirakan jälkeen olin ihan täynnä, mutta vielä oli jälkiruuan aika ja syötiin tollasia täydellisiä, ihan sairaan hyvän makusia leivoksia. Ja ainii!! Oli myös pain noirea, eli tummaa leipää!! Ranskalainen vaalee leipä on ihan taivaallista, mutta tumma leipä <3
   Maailman onnellisimpana mä menin nukkumaan ja heräsin aamulla ihanaan uuteen päivään, jolloin aloin unohtelee sanoja suomeks ja muitten keskusteluissa pysyin jo kärryillä. Oon niin onnellinen.

6 comments:

  1. Paljon onnea! :) Miten siellä Ranskassa on pankkikortti toiminut, kannattaako kuljettaa käteistä mukana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos! Hyvin on toiminu, ei oo tullu vielä kauppaa vastaan, ettei Visa electron ois käyny ollenkaan :)

      Delete
  2. Hyvältä näyttää ja kuulostaa, kiva uusi paita:-)

    ReplyDelete
  3. Ah näyttääpä hyvältä kaikki ruoka!!! Ja kivat noi shortsit!:) Marika

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha Juu maistuu myös hyvältä :) tackar!

      Delete