8/29/2013

des différences #1

KOHTELIAISUUS
Bonjour, ça va, merci, pardon, au revoir .. !! Koko ajan ja kaikkialla. Pardon ja au revoir on ehkä vaikeimmat sanat mulle ikinä ääntämisen kannalta! Tää kohteliaisuus on ehkä se erillaisin asia, koska suomailaisten kohteliaisuuden varmaan kaikki tietää :D Poskipusut, ah rakastan niitä! Täällä on kaks pusua, alkaen vasemmalta ja ne vaihetaan kaikkien kanssa yleensä tavatessa ja hyvästeltäessä.
 
IMG_1396
RUOKA JA RUOKAILU
Täällä syödään aamupala, lounas joskus puolenpäivän ja kahen välillä ja illallinen meillä jossain ilta kaheksan ja ilta kymmenen välillä. Aamupala mulla on oikeestikin vaan kaakao ja hedelmä, saan tietty syödä vaikka kaapit tyhjäks kaikkee letuista alkaen. Ja kaakao ei liukene täällä kylmään maitoon, yleensä. Ja ne ihmiset, jotka mä tunnen, syö aina tosi vähän. Ennen ruokaa napostellaan ja jutellaan. Salaatti syödään joskus pääruuan jälkeen ja maanantaina kuulin, että jos oot hyvin kasvatettu, nii otat vaan kolmee juustolajia. Tää herra, joka mulle näin sano, en tiiä se varmaan höpötti vaan, koska kun oon kysyny muilta tosta, nii ei kukaan tollasta tiiä :D
 
IMG_1505
LIIKKUMINEN JA LIIKUNTA
Nantesissa on oikeestaan vaan pikkuautoja, koska täällä on tosi vähän parkkitilaa. Julkiset täällä onki sitte tosi hyvät. Mesquerissa kaikki pyöräilee, joka on tosi iloinen asia mulle. Liikunta jää aika paljon viikonlopulle ja keskiviikkoiltaan (koulu loppuu sillon lounaaseen), koska Ranskassa nuorille liikunta ja muut harrastukset on aina àpres àpres àpres, myöhemmin myöhemmin myöhemmin. Nyt keskitytään kouluun :D
   Täällä kaupungissa pyöräillään autojen seassa, joten se on liian vaarallista. Tiemaksu pitää maksaa isoilla teillä (perjantaina bussissa kaikki oli ihan ihmeissään ku mä sanoin, että en oo koskaan nähny tiemaksupaikkaa heheh). Kaupunkien väliset kyltit (siis ne jotka ilmoittaa että nyt ollaan tän nimisessä kaupungissa..) on varmaan kymmenen kertaa isommat ku Suomessa. Niissä on iso kuva ja sitte kans pieni selitys kaupungista, esim. Nantes oli taiteen ja jonkun muun kaupunki. Liikennerampeissa nopeus vaihtuu ihan muutaman metrin välein, eli ihan pikkusella matkalla sun pitäs hidastaa 120 km/h:sta 40 km/h:iin. Nopeusrajoituskylteissä on aina laatta, jossa lukee "rappel" eli huomio. Vissiin ihan sitä varten vaan, että kaikki kattoo sitä rajotusta :D Ohituskaistalla vilkut on koko ajan päällä.. Bensapaikoilla maksetaan vasta tankkaamisen jälkeen sellaseen kopperoon..
 
IMG_1390
ASUMINEN
Monilla on rantatalo, joissa vietetään viikonloppu. Ikkunat on ainakin rantatalolla aina auki. Siellä mulla oli kans tosi kylmä, ku tuuli vähäsen. Ranskalaiset oli teepaidoissa ja shorteissa, kun mulla oli pitkät housut, huppari ja takki ja siltikin vähän kylmä. Sisällä ollaan ilman kenkiä ja varsinkin Mesquerissa on ihan tavallista kulkee avojaloin kadulla! <3 Täällä on usein vessat sellasia, että siellä on vaan vessanpönttö ja kädet pestään kylpyhuoneessa (mä ainakin käyn pesemässä..). Mä nukahdan kans täällä ihan muutamassa minuutissa (Suomessa siihen menee vähintään tunti)!
 
Täällä melkeimpä kaikki polttaa, viini on suuressa suosiossa, ranskalaiset ei tykkää niitten kansallislaulusta eikä ne osaa laulaa sitä, shekillä voi maksaa, vesitornit on melkeinpä aina niinku linnan torneja :D ja ranskalaiset on perhekeskeisempiä. Ja suvun ja ystävien kesken ruokailuja on ainakin mun näille seitsemälle päivälle mahtunu! Siinä nyt vähän Ranskan ja Suomen eroja :)
 

6 comments:

  1. ranskalaisetha on vähä sellasia että ne ei hirveesti muuta tykkää puhua ku sitä ranskaa, ainaki oon ymmärtäny nii :D mut onks sulta silti kyselty jotai suomenkielisiä juttuja, onko ne suomen kielestä ja suomesta kiinnostuneita tai tällee ees :) ja onko siellä ahistavaa suomalaisena, kun me ollaan yleesä vähä tälläsiä että omaa tilaa pitää olla semmone metri x metri kuutioalue, ja ranskalaiset just tulee pusuttelemaa jne :D hyvin selitetty, mut en jaksa aatella. hyviä postauksia muute :)!

    ReplyDelete
    Replies
    1. nii mäkin luulin, mutta ainakin nuoret ei taho uskoo aina, että mä puhun ranskaa vaan ne haluis puhuu enkkuu mun kaa. mutta joo ei täällä oo juurikaan kielitaitosia ihmisiä ja hyvä vaan! :) juu on, esim. viime viikolla mua pyydettiin laulaa paljon onnea vaan suomeks ja tietty sanoo jotain suomeks. ja muutenkin on tietty kyselty! ei oo, koska ainaki mä rakastan poskipusutteluja yli kaiken! :D kiitos :)

      Delete
  2. toosi hyvä postaus, j'aime!!
    oon ihmetelly täällä tosi monta samaa juttua, esim. just tota auton vilkun käyttöä ja sitä että vessassa ei oo lavuaaria...
    ja vaaau noi kuvat, onko nää sillä uudella objektiivilla otettu? :)

    ReplyDelete
  3. oon lukenu sun blogia jo pari viikkoa ja oon itekkki hakemassa nyt seuraavaksi vuodeksi ranskaan vaihtariksi! sun blogi tekstit ja kuvat saa mut innostumaan entistä enemmän! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi oot kyllä huipun valinnan tehny! Tsemppiä hakuprosessiin :)

      Delete