8/24/2013

onneks mä saan olla täällä vuoden

Bonsoir Suomi!! Täällä ollaan ja rakastan tätä paikkaa!! Kuulumiset tulee nyt kuva+kuvateksti -muodossa, mutta lyhyesti sanottuna mulla menee tosi hyvin, tykkään tosi paljon mun hosteista, ranska sujuu ihan älyttömän paljon paremmin kuin oisin ikinä voinu kuvitella!! Me puhutaan vain ranskaa, paitsi jos en tiiä jotain sanaa nii sanon sen enkuks, ja ymmärrän hyvin, kun hostit puhuu mulle tosi selkeesti ja hitaasti. Oon ihan ihmeissäni, että tää näin hyvin menee, ku mitä häh oon lukenu vuoden vaan ranskaa. Mutta mitä pitemmälle päivä menee, sitä enemmän joudun pyytää toistamaan, koska ranskan puhuminen ja kuuntelu väsyttää totta kai. Mutta ah oon niin onnellinen!! ♥
IMG_1183
Näitten neitosten kanssa treffattiin Helsinki-Vantaalla aamuseiskalta eilen eli perjantaina. Lähtöselvitys- ja hyvästelyhässäkät oli yhtä tunnekuohua, mutta selvittiin jotenkin läpi!
IMG_1190
Passikippis!!! :D Parempaa matkaseuraa ei vaan voi olla kuin ranskattaret ♥
IMG_1198
Kolmen tunnin lento kuulostaa tosi vähältä, mutta mulle se oli just sopiva, ku ei meinannu malttaa oottaa, että ollaan Ranskassa. Mä, Elli, Essi ja Heidi saatiin paikat lähekkäin, mutta Karo ja Johanna oli kauempana. Matka meni siis oikein hyvin ja laukutki saatiin, kun oltiin keretty oottaa vaan sitkeesti.
IMG_1227
Lentokentällä mua ja Elliä, kun mennään samaan piiriin, oli oottamassa Ellin nva:aat ja mentiin niitten + Johannan ja sen hakijoitten kanssa junalla lentokenttähotellin aulaan oottelee loppuja saapuvia, että bussikyyti kohti kotia voi alkaa. Syötiin ja juteltiin muitten vaihtareitten kanssa, sitten Johannan piiriläiset lähti ja me otetttiin vielä kuva ja kolmelta lähettiin ajelemaan. Pysähdyksiä oli kolmessa isommassa paikassa, joista Nantes oli vika. Reilun viiden tunnin matka meni kuitenkin tosi kivasti, koska kaikki vaihtarit oli tosi kivoja ja ootan jo innolla meidän 2 viikon päästä olevaa leiriä!!
IMG_1253
Nantesissa mua oli oottamassa eka hostäiti ja kolmannen perheen iso- ja pikkusisko ihanan " Bienvenue Nelli" -kyltin kanssa. Maman kanssa lähettiin ajelee suoraan rantataloa kohti. Hän kysy multa, että haluunko syödä mereneläviä ja totta kai mä halusin!! Katkaravuista otetaan siis pää ja kuori pois ja namskis!! Ravun avaus oli aika vaikeeta, mutta seki oli hyvää! Kummatki maistuu kalalta :) Just kun olin menossa nukkumaan, hostisä hurautti motskarilla pihaan! Poskipusu-tervehdysten jälkeen nopeet päiväkirjailut ja sitten onnellisena nukkumaan.
IMG_1256
Aamulla meinasin taas kuolla onnesta, ku näin nyt valosalla tän talon!! Koska haluun elää niin ku ranskalaiset, aamupala oli kevyt, mutta sitäkin parempi! Kaakaota ja persikoita, jotka maistu niin taivaalliselta. Musta oli niin kivaa, miten me syötiin aamupalaa yhdessä, vaikka ne oli heränny vähän aikasemmin, mutta ne oli kuitenkin oottanu mua :)
IMG_1278
Tää kuva ei tee mitään oikeuksia, mutta siinä on meidän lomatalo!! Jokainen yksityiskohta on aivan upee, näkisitte vaan sisältä!! Nään mun ikkunasta suoraan merelle, välissä on suolankuivatusaltaita ja sitte meri. Tänään oli tosi tuulinen päivä, mutta lämmin ja sininen taivas, vaikka ei se nyt tossa kuvassa siltä näytä.
IMG_1298
Sitten hypättiin pyörien selkään ja lähettiin kohti hostisän äidin synttärilounasta, joka oli noin 6 km päässä hostserkuilla. Takana näätte niitä suolan kuivatusaltaita, joita on täällä aika paljon!
IMG_1309
Matkalla pysähdyttiin kuvailee myös rannalle, josta olinkin nähny jo aivan upeen kuvan. Tää paikka on siis lomakylä käytännössä, kesällä täällä vilisee pyöräilijöitä, kävelijöitä ja autoja, mutta viikon päästä kuulemma on jo autiota. Ei oo nyt kuvaa niistä maailman söpöitä kaduista, joita reunustaa maailman näteimmät pikku talot, mutta ah en oon koskaan ollu yhtä kauniissa paikassa!
IMG_1326
Rapujuhlat! Eka oli totta kai sellasta jutustelua ja napostelua, mutta lounaan oli siis rapuja, taskurapuja (ne isot ravut), katkarapuja ja sitte vielä jotakin sellasta pientä rapua, jonka nimee en muista millään kielellä. Ne syötiin patongin ja majoneesin kanssa, totta kai pitkän kaavan mukaan. Rapujen jälkeen syötiin juustoo ja salaattii ja jälkiruuaks oli vähän mutakakun tapasta, ja kaikki oli tosi hyvää!!
IMG_1341
Paluumatkalla käytiin kattoo paikka, mistä mä olin nähny illalla valoja pihalta, eli siis rannalla käytiin :D
IMG_1348
Meijän takapihalla on ollu koko päivän vuohia! Aamupalalla hostit ihmetteli, että miten tiesin, mitä vuohi on ranskaks, mutta Suomessa mä sen vuohenjuustopaketista opin :D
IMG_1355
Kun oltiin tultu lomatalolle, päätettiin vielä maman kanssa käydä kattoo paikkoja ja pyöräiltiin mm. tälläsissä maisemissa.
IMG_1359
Turisti kalastuspaikalla! Käytiin myös taas yhessä paikassa lähempänä merta ja astuin kuolleen, mätänevän meduusan päälle :D Pyöräilyn jälkeen kävin uimassa uima-altaassa ja kohta lähetään kattoo kai jotain näyttelyy ja syödään samalla!

23 comments:

  1. Kiva kun on kivaa! :) Terkkuja!
    T. Pikkusisko, jolla on ikävä :(
    Ps. Iskä käski kysyä, mikä pyörä hostisällä on. :D

    ReplyDelete
  2. ihana kuulla et sulla on menny kaikki hienosti siellä! nauti joka hetkestä :)

    ReplyDelete
  3. oooo niiin siistiä!! mä en voi uskoo että sä oikeesti nyt oot siellä! onneks kaikki menee hyvin ja sulla on kivaa ja vaikuttaa kyllä niin ihanalta!! :)) oon vähä kade:D pidä hauskaa ja muista katella niitä ranskalaisia miehiä ;) marika

    ReplyDelete
    Replies
    1. en mäkään oikein voi uskoo että täällä sitä nyt ollaan!! täällä on kyllä tosi kivaa :) haha jep muistan katella (näkisitpä vaan itekkin..)ja pitää hauskaa!!! :)

      Delete
  4. Kiitos ruokakuvasta, toivottavasti ajattelit minua kun sen laitoit :-) Ja hieno homma että olet niitä tyyppejä, jotka oppivat jotakin jopa juustopaketista!

    ReplyDelete
    Replies
    1. juu no sovitaan, että ajattelin sua :) kerranki jotain hyötyä siitä, että oon vähäsen syöppö :D

      Delete
  5. ihanaa...voi itku kun ihanaa!! T maarit

    ReplyDelete
  6. Oon niin innoissani sun puolesta! Hitto et on nättiä ja itken täällä nyt ihan hulluna ku oon nii helpottunu et sulla heti alussa menee nuin hyvin:)

    ReplyDelete
  7. kui uskallat puhuu ranskaa, jännittääkö sua virheet tai mitää :D ja tuntuuko susta siltä että sun pitäis olla koko ajan tosi kiitollienn sun hosteille ku ne on ottanu sut tai näkyyks se sun käytöksessä mitenkää :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ei jännitä, miks jännittäis?? virheitä tulee ja nää korjaa ne, jota mä siis oon itekki toivonu :) ei tunnu, oon tietty kohtelias ja koitan näyttää tän suomalaisen kuoren alta, että oikeesti tykkään olla täällä tosi paljon :)

      Delete
  8. Onpas mukava lukea kuulumisiasi täältä. Hyvältä näyttää olosi siellä, hienoa!! Ja tuolla sinun asenteella pärjäisit kyllä ihan missä vain. A plus tard!! :) T.merja.r

    ReplyDelete
  9. Oi näyttää kivalta! :D Pidä hauskaa!!

    ReplyDelete
  10. Ihana kuulla että siellä puolella Ranskaa kaikki on hyvin!! :)

    ReplyDelete