12/06/2013

6

IMG_9860HYVÄÄ ITSENÄISYYSPÄIVÄÄ SUOMI ♥ 105 päivää ollaan oltu erossa. Suoraan sanottuna alkuviikosta oli vähän ikävä Suomee, varsinkin niitä ihmisiä. Mun suomiperhettä, ja meidän tapoja. Sukulaisten ja kavereiden postiosoitteita kirjekuoriin raapustaessa tuntu sydämmessä. Suomen KOU-LU-JÄR-JES-TEL-MÄ oh là là ♥ (En oikeesti tunne ketään, joka pitäis Ranskan koulujärjestelmää hyvänä. Maantiedossahan me tässä juuri opettelimme Euroopan rajoja, ja fysiikka-kemiassa ollaan viimeiset miljoona vuotta painittu niinkin vaikean asian parissa kuin värit. Kauheinta se siinä on, että kun me ollaan opiskeltu noi asiat polvenkorkusina, täällä näitten mielestä ne asiat on oikeesti vaikeita...) Vähän tossa aikasemmin, loppusyksystä olisin halunnu niin SAUNAAN, koska oli kylmä!!! Arvostan Suomee joka päivä aina vaan enemmän. En sanois, että mulla ois koti-ikävä, koska mulla ei oo ollenkaan minkäänlaista halua lähtee täältä pois. Silti, Suomi ja suomalaiset, viettäkää ihana päivä! Syökää pliis Fazerin suomisuklaata, kattokaa Linnan Juhlat ja arvostelkaa ilkeesti kaikkia niitä mekkoja. Tehkää kurkku-juusto-ruisleipiä ja juokaa (valio eila laktoositon maitojuoma -) maitoa. Haluisin kirjottaa vielä, että puhukaa suomee, mutta eiköhän se nyt oo aika itsestäänselvyys. Oon oikeesti pitäny suomee aina vähän rumana kielenä, jos ei rumana, niin oon ajatellu, että ei se nyt mitenkään erityisen nätti oo. KYLLÄPÄS!!! Luen just Nälkäpeliä ranskaks (vähänks oon himo kun ymmärrän, hehe ei vaikuta varmaan että oon lukenu sen miljoona kertaa suomeks) ja kun vertaa jotain sanontaa suomeks, ranskas ja enkuks, niin ah on se suomen kieli niin nätti. Mut pus pus, kuten huomaatte en oo muuttunu niin paljoo, ettenkö mä selittäis kaikkia sivutarinoita vieläkin :) Ainiin! TOIMIVAA postipalvelua on kans ikävä, t. Nelli, jonka tärkeän paketin Ranskan posti on luultavasti hukannut, ja koko juttu on tehny loppujen lopuksi tästä viikosta tän Ranskan ajan huonoimman.
  

9 comments:

  1. Tsemiä vaa, kyllä se paketti viel sieltä tulee (: mullaki on suomen ja suomalaisuuden arvostaminen noussu (?? Voiks noin sanoo) iha hullusti tän muutaman kuukauden aikana!

    ReplyDelete
    Replies
    1. joo toivotaan kiitos!!! :) juurikin noin pitäs voida sanoa, luulen!!! :D

      Delete
  2. Hyvää Itsenäisyyspäivää Nelli!
    Sinivalkoiset kynttilät saa syttymään ikkunalaudalle noin ajatuksissaankin, hienoa! t.Maarit

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos samoin!!!!! :) Terkut sinne Lahteen!

      Delete
  3. Hyvää itsenäisyyspäivää, Nelli <3 Täällä sakea lumipyry ja pikkupakkanen, kohta aletaan leipoo perinteisesti pipareita ja poltetaan kahta kynttilää, linnan juhlat tänä vuonna Tampereella Tampere-talossa, koska presidentin linna remontissa, joten ne puvut tänä vuonna vähän erilaisia :-D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja vielä: nauti vaan nyt täysillä erilaisesta itsenäisyyspäivästä siellä!!! Pipareita voit leipoa taas ensi vuonna ja nyt säästyt kaikelta tältä lumitöiltä ja paukkupakkasilta :-) Ensi vuonna presidentin itsenäisyyspäivänjuhlatkin toivottavasti taas Linnan Juhlat:-)

      Delete
    2. Kiitos samoin <3 oo kuulostaa niin ihanalta, meidän perinteet on aina parhaita <3 niimpä, tästä erillaisuudesta nautitaan nyt täysillä!! :)

      Delete
  4. mä oon alottanut lukemaan viisasten kiveä italiaksi ja joo, todellakin auttaa että oon lukenut sen suomeksi kymmenisen kertaa... ehehehee, muuten kyllä jäis aika moni asia epäselväksi vielä :b ja ton jälkeen ajattelin lukee sitten joko kuoleman varjelukset tai sitte nälkäpelin!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahha joo on apua :D mut siis itsevarmuus ainakin nousee, kun ymmärtää niin hyvin :D

      Delete